Fa
En
Fa
En

کشاورزی عمودی توهم یا آینده کشاورزی؟

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp

اگه از بیرون ببینین شبیه انباری بلند و فلزیه، اما وقتی از ورودی بزرگ و عایقی مانند که مانع ورود حشرات می‌شه داخل می‌شین، فضایی لوله‌ای‌شکل پدیدار می‌شه. راهرو مرکزی با 2 جفت برج اشغال شده که روی هر کدوم از برج‌ها بیش از 2 جین طبق قرار داده شده که روی اون­ها توت‌فرنگی، کلم‌پیچ، کاهوی قرمز و گشنیز تولید می‌شه. روی هر طبق هم نورهایی با رنگ‌ها و طول موج­های متفاوت تابیده می‌شه که بیشتر اون­ها ارغوانی یا آبی‌رنگ هستن. مسئول این گلخانه­ها با استفاده از نرم‌افزاری که روی گوشی خودشون نصب کردن و اندکی کار ماشینی می‌تونن هر کدام از طبق‌ها رو برای بازبینی از ردیفی که در آن قرار داره خارج کنن.

به نقل از هفته‌نامه اکونومیست، داگلاس الدر مدیر شرکت «راه‌حل‌های رشد هوشمند» یا همون IGS هست که در حوزه کشاورزی عمودی فعالیت می‌کنه و در منطقه اینورگوری در اسکاتلند واقع شده است. هر کدوم از برج‌های 9 متری در واحد نمایش تحت نظارت ایشون، حدود 40 متر مربع فضا رو پوشش میده، اما با انبار کردن طبق‌ها روی هم، هر برج می‌تونه حدود 350 متر مربع فضای کشاورزی فراهم کنه. آقای الدر، دومرتبه با استفاده از تلفنش می‌تونه نور حدود هزار لامپ دیود LED رو که بالای هر طبق نصب شده، تغییر بده. نرم‌افزار او همچنین می‌تونه دما، رطوبت، سیستم تهویه و هیدروپونیک (سیستم آب دادن گیاهان بدون خاک و با استفاده از آب و مواد مغذی) رو کنترل کند. آقای الدر میگه که می‌تونه صرفاً با استفاده از تلفن تمام کارهای این مزرعه رو تقریباً به تنهایی انجام بده. دیگه چی بهتر از این میخواهی دوست اگریکاهی من!

در مجموع کشاورزی عمودی شاید نتونه غذای مردم جهان رو تامین کنه، اما می‌تونه محصولات تازه رو برای افراد بیشتری فراهم کنه. شاید با گسترش سیستم‌های کشاورزی عمودی سرانجام نسخه‌های مینیاتوری برای استفاده خانگی هم تولید بشه، چیزی در اندازه‌ گلدان‌های دم پنجره‌ که می‌تونه امکان تهیه بعضی از سبزیجات تازه رو برای مصرف روزانه خانواده‌ها فراهم کنه.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

اگریکاه مخفف کشاورزی آگاهانه و هوشمند یک استارتاپ در صنعت کشاورزی است . تیم اگریکاه متشکل ار فارغ التحصیلان و دانش آموختگان دانشگاه های برتر ایران در رشته های مختلف کشاورزی می باشد. رسالت این استارتاپ معرفی جدیدترین فناوری های روز دنیا است تا حداقل هزینه سم و کود و با کمترین صدمه به محیط زیست ، به جامعه کشاورزی ایران کمک کرده باشیم.

آخرین اخبار و مقالات

ارتباط با ما

نشاني اگریکاه : کرج – گلستان یکم

 

شماره تماس : 09125222737

 

ایمیل : info@agrikah.ir

در خبرنامه اگریکاه عضو شوید

درخبرنامه اگریکاه عضو شوید و از آخرین اخبار این رویداد اطلاع پیداد کنید

×